Het verhaal van John

De auto-industrie is een sector die aan een razendsnel tempo evolueert. Daarin als jonge ondernemer iets beginnen, is een uitdaging waarbij je zeker wat begeleiding en expertise kunt gebruiken. Laat dat nu net het stokpaardje van auto.auto zijn.

De start-up van John Calemeyn, die al een mooie carrière in deze sector opbouwde, zorgt voor extra ondersteuning en start binnenkort zelf met een hosting-platform voor nieuwe stockwagens in Europa. John Calemeyn doorliep sinds 2000 een lange loopbaan bij Mercedes-Benz Group Ghistelinck. Onlangs gaf hij een nieuwe wending aan zijn loopbaan. “Ik besliste om voluit voor een andere uitdaging te kiezen, met een persoonlijk sterker engagement in bestaande en nieuwe projecten.”

Rock 'n Roll Classics
Tweeënhalf jaar geleden had Calemeyn samen met vennoot Thijs Verhage al Rock ’n Roll Classics opgericht, dat zich volledig toelegt op ‘classic cars’. “Concreet ontzorgen we eigenaars van historische wagens omtrent de aan- en verkoop, het onderhoud en andere noden van hun voertuigen. Thijs staat in voor de operationele dagdagelijkse werking, ik verzorg met hem het algemeen beleid, de strategie en de commerciële werking.”
Het verhaal van Rock ’n Roll Classics inspireert, omdat het bewijst dat je eigenlijk op elk moment in je carrière voor een nieuwe uitdaging kunt gaan en een eigen zaak kunt opstarten. Een reden te meer voor Actie voor Starters om een OndernemersPUB bij dit jonge bedrijf te organiseren. De starters hadden niet alleen oog voor de blinkende oldtimers in de showroom, maar luisterden aandachtig naar de getuigenis van John Calemeyn en Thijs Verhage over de opstart en de groei van hun bedrijf. Hun verhaal bewijst dat je ook een flinke dosis lef nodig hebt om volledig van ‘scratch’ te starten, maar dat het heel snel kan gaan. Op amper twee jaar tijd groeide Rock ’n Roll Classics, dat al zeven medewerkers telt, uit tot een bedrijf met een krachtige reputatie in de sector.

“Nood aan extra expertise”
Met auto.auto springt de Brugse ondernemer nog dieper in het water. “In de erg disruptieve autosector, waarin klassieke businessmodellen sinds enkele jaren grondig worden hertekend, merkte ik al langer dat er veel nood is aan extra expertise voor een goede operationele sturing van bedrijven. Het gezicht van deze industrie zal in de toekomst nog een grondige facelift ondergaan. Met auto.auto willen we alle kansen geven aan innovatieve producten en diensten. Zo lanceren we binnenkort een online platform voor de verkoop van nieuwe stockwagens, enkel voor Europese concessiehouders.”
Daarnaast fungeert auto.auto, dat mee ondersteund wordt door software- en internetbedrijf DAS Media uit Waregem, ook als incubator voor starters in deze sector. “Binnen onze ‘couveuse’ willen we interessante ideeën laten rijpen en testen op hun haalbaarheid. We bieden ook de mogelijkheid om in dergelijke projecten te participeren via een globaal investeringsfonds.”
Als ervaren ondernemer bundelt John Calemeyn graag de krachten met het initiatief van POM West-Vlaanderen. “De activiteiten van auto.auto liggen in dezelfde lijn als die van Start&GO, met dat verschil dat wij ons vooral focussen op projecten in ‘automotive’ en ‘estate’. De samenwerking kan leiden tot een interessante kruisbestuiving.”, besluit John Calemeyn.

www.autodotauto.com