Een bedrijfsnaam kiezen in 4 stappen

Een goede bedrijfsnaam is essentieel, het moet passen bij de identiteit van je onderneming en in het oog springen bij je doelgroep. Wat voor de ene al vast ligt vanaf het prille idee, blijft een ellenlange zoektocht voor de ander. Er bestaan jammer genoeg geen strikte regels die garantie bieden op de perfecte naam. Een goede naam is afhankelijk van specifieke factoren zoals de sector, de activiteit, het karakter en de grootte van een bedrijf. Volg onze vier stappen en vind de naam van jouw bedrijf!

Stap 1: Brainstorm

In deze fase bestaan er geen slechte ideeën. Het doel is om zoveel mogelijk voorstellen te verzamelen. Selecteren en schrappen gebeurt pas in een latere fase. Zoek je nog een digitale tool om al die ideeën ordelijk bij te houden, bekijk dan zeker deze handige tools: Miro, Popplet en Stormboard. Of doe het op de old-fashionedway en gebruik post-it’s.

Tijdens het brainstormen zoek je antwoorden op volgende vragen:

  • Wat typeert je onderneming en je product of dienst? Benoem de eigenschappen: welke beelden, smaken en geuren roepen je product of dienst op? Welke bijvoeglijke naamwoorden kan je eraan linken?
  • Waarom hebben klanten jouw bedrijf nodig? Wat willen de klanten van je bedrijf? Daar kan je vervolgens op inspelen door in je naam te garanderen dat er aan hun wensen voldaan zal worden.
  • Moet je bedrijfsnaam bestaan uit echte of fictieve woorden? Je kan ook een combinatie vormen met echte én fictieve woorden. Verzin woordcombinaties, samenstellingen en mengvormen. Een voorbeeld van een bedrijf dat gewerkt heeft met mengvormen is Microsoft. De naam komt voort uit een samenvoeging van microcomputer en software.

Afkortingen zijn ook een optie als je bedrijfsnaam bijvoorbeeld te lang dreigt te worden. Let wel op: spreek de combinatie van letters altijd hardop uit en zoek de betekenis van de afkorting altijd op in andere talen. Zo belet je dat je bepaalde blunders maakt.
Heb je internationale ambities? Houd er rekening mee dat de naam die je gebruikt in de gebieden waar je verkoopt, goed bekt in de plaatselijke taal, schrijfbaar is en vooral geen negatieve connotatie heeft. Dat heeft de merknaam Ford Pinto bijvoorbeeld geleerd. De wagen was heel populair in Noord-Amerika, maar sloeg totaal niet aan in Brazilië. Dat kwam omdat “pinto” in de Braziliaans-Portugese straattaal “kleine penis” betekende.

Check deze tools voor extra inspiratie:

  • Panabee: Op deze site vul je enkele kernwoorden in en in een simpele klik vind je honderden voorstellen en combinaties.
  • Wordoid: Een handige tool als je een bedrijfsnaam in het Engels, Spaans, Frans, Italiaans of Duits zoekt. Deze robot creëert met een paar klikken namen die klinken als nieuwe woorden rekening houdend met jouw eisen.

Stap 2: creatief schrappen en combineren

Ondertussen heb je een lange lijst met voorstellen van namen. Nu is het tijd om je favoriete namen aan te duiden, woorden te combineren en te schrappen wat je niet mooi vindt. Twijfel je aan bepaalde namen? Spreek ze dan eens hardop uit om te horen of ze goed ‘bekken’.
Enkele eigenschappen van namen die goed scoren:

  1. Een naam moet even meegaan, liefst verschillende generaties. Daarom is het belangrijk dat je jezelf niet beperkt met je naam, maar toekomstgericht kiest. In eerste instantie heb je een duidelijke markt voor ogen, maar wie zegt dat je binnen een tiental jaar niet zal exporteren? Zorg er daarom voor dat je naam algemeen genoeg is en alle deuren openhoudt.
  2. De meeste namen die goed scoren zijn kort en krachtig. Vaak moet je het dus niet al te ver zoeken of onnodig complex maken. Streef naar korte eenvoudige namen die idealiter 1 of 2 lettergrepen bevatten. Denk maar aan Apple, Google, Duvel ...
  3. Goede bedrijfsnamen zijn makkelijk om te onthouden en zijn eenvoudig te vinden op Google. Gebruik dus bij voorkeur geen vreemde tekens in je naam die mensen niet kunnen typen. Sommige namen zijn net iets te ver gezocht. Na ellenlange brainstormsessies zit je zo diep verzonken in het thema dat alles logisch en gemakkelijk lijkt. Maar is dat ook zo voor je doelgroep die jou slechts enkele seconden aandacht gunt?  
  4. Daarop aansluitend moet een naam zonder twijfel door de volledige doelgroep vlot uitspreekbaar zijn. Pas dus op met speciale schrijfwijzen en andere taalkwesties.
  5. Heel wat bedrijfsnamen bestaan uit een objectieve, beschrijvende term die duidelijk maakt wat het bedrijf doet, met daar een gevoelswoord aan gekoppeld. Denk maar aan het gehaktballenrestaurant ‘Balls & Glory’.
  6. Creatief met letters. Veel bedrijven nemen een eenvoudig woord als uitgangspunt en voegen daar een origineel achtervoegsel aan toe. Je kan ook metaforen en woordspelingen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de Amerikaanse start-up met de naam Kiip (in het Engels: keep).
  7. Wees voorzichtig met humor. Wat voor de één grappig is, is dat voor een ander totaal niet.

Stap 3: Ga na wat al bezet is

Eens de bedrijfsnaam gekozen is, moet je nagaan of de naam al bestaat.

  • Google de naam om te kijken wat je vindt.
  • Check of jouw naam nog beschikbaar is op de verschillende socialemediakanalen.
  • Op www.dns.be kan je zien of jouw bedrijfsnaam nog als domeinnaam (website-url) vrij is.
  • Kijk in de Public Search van de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen) of de officiële naam van je bedrijf uniek is.
  • Raadpleeg het merkenregister en kijk na of je nieuwe naam niet in het vaarwater komt van een geregistreerd merk.

Stap 4: Testen

Ben je tevreden over de naam die je bedacht? Test of de naam ook werkelijk aanslaat en vraag raad en feedback aan je omgeving. Vraag aan familieleden en vrienden wat ze van de naam vinden. Je kan ook ondernemers uit je netwerk om hun mening vragen. Maar vooral, test je naam bij je doelgroep!

Als je nog twijfelt tussen meerdere namen en je wil weten wat anderen ervan denken. Maak dan een enquête via een online tool (zoals Google Forms) of zet een poll op je socialemediakanalen.

Wat inspiratie nodig? Neem een kijkje op het Instagramaccount van Logotheek. Je vindt er tal van ludieke bedrijfsnamen. 

Veel succes!

bedrijfsnaam