10 tips voor een digitale detox

E-mails, smartphones en social media hengelen voortdurend naar onze aandacht. Bouw filters in om te vermijden dat al je belangstelling gaat naar de meldingen die het hardst roepen. Re-Treated belooft je met deze 10 tips minder techstress op het werk en meer tijd voor wat er echt toe doet. 

  1. Zet (bijna) alle meldingen uit
    Meldingen hengelen voortdurend naar je aandacht. Stel jezelf de vraag welke app je mag storen én welke niet. Deze apps wil je (volgens ons) niet missen: leverdiensten zoals PostNL en bpost, berichten via sms, kalenderherinneringen, GPS-apps zoals Google Maps of Waze en telefoonoproepen.
    Zet ook de meldingen voor e-mail en WhatsApp uit. Verwittig je vrienden dat je voor dringende zaken enkel via sms of telefoon bereikbaar bent.
  2. Meet de tijd die je op je smartphone doorbrengt
    Via de app ‘Screen Time’/’Moment’ (iPhone) of ‘mobileDNA’ (Android) kan je bijhouden hoeveel tijd je aan welke app spendeert. Je zal zien dat je snel meer tijd verdoet aan bepaalde apps dan je zou willen, een echte wake-upcall.
  3. Verwijder (bijna) alle apps op je startscherm
    Je startscherm is het eerste dat je ziet en staat bij de meesten vol met apps die onze aandacht trekken. Zet enkel de belangrijkste apps op je startscherm zoals je berichten, telefoon, camera of je favoriete podcast. Vermijd alle apps waar je nodeloos veel tijd aan besteed zoals Instagram, nieuwsapps of Pinterest.
    Organiseer al je apps in folders en zet ze op je tweede scherm.
  4. Gooi eens iets in de vuilbak
    Ga eens door je apps en verwijder alle apps die je al een tijdje niet meer gebruikt. Verwijder ook die apps waaraan je meer tijd verdoet dan je zou willen of een oneindige nieuwsfeed hebben zoals Facebook, Instagram, Twitter…
  5. Gebruik je widgetscherm
    Deze tip is enkel voor de iPhonegebruiker. Plaats op je widgetscherm enkel de apps die je vaak nodig hebt. Met een simpele swipe naar rechts ga je naar je widgetscherm (ook zonder je telefoon te ontgrendelen) en word je niet afgeleid door alle andere apps die je aandacht zoeken.
  6. Verzend spraakberichten
    Ah typen, zo 2012. In plaats van berichten te typen, verstuur eens een spraakbericht. Het neemt veel minder tijd in beslag, is persoonlijker en weg zijn die vervelende autocorrecties of verkeerd geïnterpreteerde emoji’s.
  7. Onze favoriete functie: 'niet storen'
    Gebruik de functie ‘niet storen’ als je in vergadering zit of geconcentreerd moet werken. Je kan bepaalde apps of meldingen ‘whitelisten’ zodat je belangrijke oproepen of meldingen toch toelaat. Je kan ook bepaalde periodes inplannen waarop de functie ‘niet storen’ automatisch aan- en uitgezet wordt, bv. gedurende de nacht.
  8. Fifty shades of grijswaarden
    Minder tijd op je smartphone doorbrengen? Simpel, maak je smartphone minder aantrekkelijk door de kleuren aan te passen naar grijswaarden. Drastisch, maar effectief!
  9. Zet de leesbewijzen in WhatsApp uit
    De blauwe vinkjes die je gesprekspartner informeren dat je zijn bericht gelezen hebt, dwingen je om zo snel mogelijk terug te antwoorden. Zet de leesbewijzen uit en antwoord wanneer het jou uitkomt.
  10. Bekijk je meldingen wanneer jij dat wil
    Zet de functies ‘raise to wake’ (iPhone) en ‘ambient display’ (Android) uit. De functie ‘raise to wake’ zorgt ervoor dat je smartphone ontwaakt wanneer je hem optilt en een ‘ambient display’ is een scherm die ontwaakt elke keer dat je een melding krijgt. Door deze twee functies gaat je aandacht naar je smartphone terwijl je met andere zaken bezig bent.

Zo, klaar voor een zomervakantie met meer tijd voor wat er echt toe doet?

© Korneel Desmet van Re-Treated
Download het uitgebreide E-book

digital detox