Funky Monkey: tweedehands kledij voor hippe aapjes

Fien Moeyaert runt de onewomanbusiness die Funky Monkey heet: een aantrekkelijke webshop boordevol kledij en andere spullen voor kinderen. Ze trekt voluit de duurzame kaart door te kiezen voor tweedehands. De ouders die via haar kopen en verkopen vormen bovendien een heuse community op Instagram. Moeyaert bouwt lustig verder aan haar webshop, en dat doet ze met de hulp van Start&GO.

“Funky Monkey bestaat in naam al sinds 2016. Ik was zwanger van mijn eerste kindje toen ik besefte dat er in de omgeving van Brugge eigenlijk weinig leuke, originele kinderwinkels waren. Funky Monkey moest dit gemis opvullen”, vertelt Fien Moeyaert. In het begin hield ze zich voornamelijk bezig met het verkopen van ecologische en duurzame kinderspullen. Tijdens de feestdagen van 2016 opende ze een pop-upstore, enkele maanden later volgde een fysieke winkel. Maar toen liep het mis. “Omdat ik rotsvast geloofde in het verhaal van Funky Monkey, bleef ik niet bij de pakken zitten. Ik wilde mijn doelgroep ook niet kwijt: het zijn allemaal zo’n fijne ouders. Met de hulp van Start&GO schakelde ik over naar een ander concept.”

Tweedehands is niet (meer) muf
In maart 2019 startte de onderneemster met de webshop van de vernieuwde Funky Monkey. Sindsdien gaat de verkoop iedere maand hoger de lucht in. “Ik vind beleving erg belangrijk. Tweedehands was vroeger een synoniem voor muf, voor kleren met rare retroprints of voor een hoop rommel. Maar ik zorg voor kwalitatieve kledij in een mooie verpakking. Tweedehands kopen is echt geen taboe meer. Gelukkig maar!”

Er wordt inderdaad meer en meer ingezet op tweedehands kopen in onze samenleving. Zo zijn er kleine groepjes voor kledijverkoop op Facebook, maar bestaan er ook grote spelers zoals Vinted. “Dat beschouw ik niet als concurrentie. De markt is groot genoeg, we kunnen allemaal naast elkaar bestaan. Wanneer je zelf iets wil verkopen, moet je er natuurlijk veel tijd in steken. Dat neem ik uit handen van de ouders: ik neem het werk over, een deel van de verkoopprijs is voor hen. Win-win.”

Kleren een tweede leven geven is vaak een emotionele gebeurtenis. “Er hangen zo veel herinneringen aan sommige kledingstukken. Het is niet altijd gemakkelijk voor ouders om er afstand van te doen. Maar dat maakt deze job ook zo mooi: met die geliefde kleren worden weer nieuwe herinneringen gemaakt, die vaak gedeeld worden via Instagram. Zo zien de ouders wat er van de kleertjes geworden is.”

Toekomstplannen
Sinds de eerste versie van Funky Monkey op de klippen liep, noemt Moeyaert zichzelf een pak voorzichtiger. Dat ze kon terugvallen op Start&GO was een grote hulp. “Iedereen kent de grote ondernemersorganisaties, maar waar kan je naartoe als het niet meer goed gaat? Start&GO wees mij de weg en stelde mij gerust. Ze hebben een persoonlijke aanpak en dat is onbetaalbaar.”

Via POM West-Vlaanderen kon Moeyaert bovendien een loods huren om haar webshop verder uit te breiden. “Handelspanden zijn vaak duur, zeker in Brugge, en dus enkel weggelegd voor de grote spelers. Door deze kans krijg ik de ruimte om aan de toekomst van mijn onderneming te bouwen.” En toekomstplannen heeft de onderneemster bij de vleet. Een stabiel bedrijf worden op de tweedehandsmarkt, gekend zijn over heel België, pop-upwinkel(s) openen, personeel aannemen … Het zijn allemaal mijlpalen waar ze nog van droomt. “Hoewel ik bedachtzamer handel dan toen ik net begon, heb ik nog even veel geloof in mijn onderneming als in het begin. En de goesting om ervoor te gaan, die is er ook nog altijd!”

funkymonkey.be

Funky Monkey