Het verhaal van Dietrich

Ondernemen? Dat is dingen in gang zetten, mensen motiveren en klanten gelukkig maken. Voor Dietrich De Blander van Nanopixel is dat de optelsom die hem elke dag weer drijft om ondernemer te zijn. Zijn bedrijf Nanopixel is ondertussen in een stroomversnelling geraakt. De start-up is uitgegroeid tot een echte scale-up die laat zien dat virtual reality géén nichemarkt voor gamers is, maar in alle sectoren, van vastgoed tot entertainment, een echte meerwaarde kan zijn. 

Dietrich De Blander studeerde af als architect, maar wou niet zomaar elke dag plannen tekenen en bouwaanvragen opvolgen. Hij wilde werken met beeld: zijn ideeën niet alleen op papier zetten, maar ze ook echt tonen aan zijn klanten. Zodat zij zich een goed beeld kunnen vormen van hoe de plannen er in het echt zullen uitzien. Hij startte in 2008 dan ook met 3D-rendering voor de vastgoedsector.

De technologie is bijzonder snel aan het evolueren, maar met Nanopixel slaagt Dietrich erin om op kop te blijven. Het bedrijf heeft ondertussen al een sterke reputatie opgebouwd als een innovatieve partner die technisch sterk is, maar ook meedenkt en kwaliteit levert. Dat laatste is sowieso altijd een drijfveer geweest voor Dietrich: “We wilden van bij de start resoluut gaan voor goede kwaliteit, en vandaag zijn we daar wel in geslaagd. Maar dat betekent dat je die focus consequent moet behouden en dat je op dat vlak geen toegevingen doet, ook al is het soms makkelijker om dat wel te doen.”

Nog zo’n resolute keuze is de combinatie van technologie met een sterk verhaal. Bij Nanopixel werkt een heel divers team, van echte techneuten die de technologie meer dan in hun vingers hebben tot storytellers. Samen met de klant wordt een creatief proces in gang gezet dat een stuk verder gaat dan het puur aanleveren van technische hoogstandjes. Nanopixel zet technologie in om het verhaal van de klant en zijn bedrijf te helpen vertellen. De ‘content’ staat daarbij op de eerste plaats. Nanopixel doet ook zelf aan storytelling: “Op die manier creëer je een grote betrokkenheid, zowel bij de klanten, maar ook bij de medewerkers en leveranciers.”

Die medewerkers zijn trouwens een heel belangrijke succesfactor. “Het was altijd al mijn droom om voor mezelf iets uit te bouwen, om mijn eigen universum te creëren.“ Maar dat universum wordt wel bevolkt met een heel team aan gedreven mensen met een zelfde passie en waarden als Dietrich. Niet alleen intern omringt hij zich met sterke medewerkers, ook extern gaat hij op zoek naar mensen en organisaties die zijn visie delen, die geloven in de kracht van innovatie. Netwerken is in die zin zeer belangrijk. Hij leest er zelf veel vakliteratuur op na, maar het meeste leer je nog altijd in de praktijk: door zelf zaken te doen, en door ervaringen te delen. Organisaties waarbij je met gelijkgezinden in contact komt, zoals Start&GO, zijn daarom zeer waardevol volgens Dietrich.

Een sterk verhaal dus, en mensen die dat verhaal delen en helpen delen. Als je dat bij elkaar hebt, kan het snel gaan: “Als je een doel voor ogen hebt, ga er dan voor. Focus op dat doel en omring je vooral met de juiste mensen. Wees gemotiveerd, zorg dat zij gemotiveerd blijven en dan ben ik ervan overtuigd dat je sowieso je doel zal bereiken.” Met de sterke groeier Nanopixel bewijst hij alvast dat het inderdaad kan.

www.nanopixel.be