7 tips voor meer likes & volgers

Als ondernemer zijn sociale media een geweldige manier om je bedrijf, je producten en je diensten onder de aandacht te brengen van potentiële klanten.
Op enkele minuten maak je gratis en voor niets een professionele Facebookpagina, een bedrijfsaccount op Instagram, een LinkedInprofiel of een Youtubekanaal aan waarmee jij berichten, foto’s of video’s kan uitsturen naar al wie je volgt. Maar hoe krijg je die volgers? Hoe zorg je ervoor dat mensen je pagina “leuk vinden”? Hoe laat je je Instagram groeien? Hoe kom je aan connecties op LinkedIn? En wat maakt dat mensen zich abonneren op Youtube?

Met deze 7 tips laat jij jouw social media groeien:

1. Zorg voor een aangename verwelkoming
Als mensen op jouw profiel komen, heb je slechts 7 seconden om ze te overtuigen dat ze jou moeten volgen. Gebruik dus de coverfoto, je biografie, je slogan of je featured video om snel duidelijk te maken wie jij helpt en wat je doet, zodat mensen een goede eerste indruk krijgen en kunnen inschatten waarom ze jou moeten volgen.

2. Post interessante content
Vóór dat mensen jou volgen, willen ze een beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Elke dag reclame? Of net elke dag interessante berichten? Zorg dus dat je enkele berichten klaar hebt staan die jouw klanten boeien. Zo krijgen ze alvast een goed indruk en kunnen ze beslissen of ze dat willen ontvangen in hun feed.

3. Toon enthousiasme
Enthousiasme wekt enthousiasme op. Zorg dus dat je enthousiasme uitstraalt in de kleuren, beelden, foto’s en woorden die je gebruikt. Stel je even voor dat je met een klant aan het praten bent… doe dat nu ook voor je social media.

4. Nodig selectief de juiste mensen uit
Waarschijnlijk zijn er in je vriendenkring wel mensen die interesse hebben in wat je doet. Die kan je uitnodigen om jouw professionele social media te volgen. Sommige sociale netwerken hebben daar een speciale functie voor, maar ook een persoonlijk berichtje kan wonderen doen. Let wel op: ga niet willekeurig jan en alleman uitnodigen (dat zou eerder “spammen” zijn). Nodig enkel een persoon uit waarvan je denkt dat die jouw pagina ook echt interessant zal vinden.

5. Gebruik andere kanalen die je al hebt
Heb je al een website? Zet er de link op naar je socialemediakanalen. Zet de link op je businesskaartjes, flyers of ander drukwerk. Maak een link in je e-mail handtekening. Of vertel het gewoon aan klanten die langskomen. Versterk al je kanalen door ze aan elkaar te verbinden.

6. Wees & toon jezelf
Als mensgerichte ondernemer heb je een grote troef: jij bent je eigen merk. Gebruik dat dan ook. Mensen kopen van mensen, en hoe meer jij jezelf laat zien en écht jezelf bent, hoe beter mensen jou leren kennen. En dus ook hoe meer mensen BIJ JOU klant willen worden.

7. Focus niet op het aantal
En last but not least: Staar je niet blind op hoeveel likes, vind-ik-leuks, volgers, connecties of abonnees en stop met er meer te proberen verzamelen. Door naar meer te streven focus je op wat je NIET hebt. Geef liever aandacht aan de mensen die je wél volgen (al zijn het er maar 10), en bouw waardevolle en interessante relaties met hen uit. Want als het je met die 10 volgers niet lukt… waarom zou het dan met 100 of 1000 wel lukken?

Met dank aan Gerrit Vromant. Gerrit is social media coach en helpt al meer dan 10 jaar ondernemers en bedrijven met klanten aantrekken via sociale media. Ontdek nog andere blogposts van Gerrit rond dit thema:

Inspiratiegids: De 6 categorieën van posts die je nodig hebt.

StoryTeaching: Hoe je van je fans, likes & volgers op social media klanten maakt.

Social Media Strategie: De 6 vragen die je nodig hebt om een social media strategie te maken.