10 tips voor een sterk LinkedInprofiel

Bye bye gezellige netwerkbabbels en wellicht ook bye bye nieuwjaarsrecepties. Nu we noodgedwongen digitaal moeten netwerken, kunnen we er maar beter het beste van maken. Wist je dat jouw LinkedInprofiel vaak de eerste indruk is die mensen van jou hebben? Als mensen jouw naam intypen in Google, dan is je LinkedInprofiel een van de eerste resultaten.

Ga voor een sterk LinkedInprofiel met onze 10 tips.

  1. Professionele profielfoto
    Een sterk LinkedInprofiel begint met een duidelijke en herkenbare profielfoto. Zorg voor een aantrekkelijke foto waar je alleen op staat (zonder kinderen of partner) met een neutrale achtergrond.
     
  2. Unieke kopregel
    De kopregel is de zin vlak onder je naam. LinkedIn is een zoekmachine. Door een sterk profiel te maken, zorg je ervoor dat meer mensen jouw LinkedInprofiel bezoeken.  Hoe hoger de items op de profielpagina staan, hoe belangrijker de informatie. De kopregel is dus één van de belangrijkste gegevens van je profiel. Zorg dat hier een aantal essentiële kernwoorden staan, zodat je sneller gevonden wordt. Gebruik daarnaast woorden waarmee je jezelf onderscheidt en vermijd vakjargon.
     
  3. Verkooppraatje als samenvatting
    Onder ‘Info’ kan je in 2000 karakters iets over jezelf vertellen. Maak je samenvatting nuttig en uitnodigend om de rest van je profiel te ontdekken. Vertrek vanuit je passies om je verhaal te vertellen.
     
  4. Ervaring en vaardigheden
    Houd je profiel up-to-date en gebruik sleutelwoorden om gevonden te worden bij de zoekresultaten. Voeg een 5 tot 10-tal vaardigheden toe waarmee jij je echt onderscheidt en laat deze naar waarde schatten via social proof. Laat je vaardigheden onderschrijven door je connecties en onderschrijf zelf ook de vaardigheden van jouw connecties. Heb je vaardigheden die na enkele maanden nog niet onderschreven zijn, verwijder ze dan van je profiel.
     
  5. Maak gebruik van aanbevelingen
    Een goed review is goud waard. Via LinkedInaanbevelingen kan je een eervolle vermelding krijgen van een ander LinkedInlid. Nodig jouw klanten, leveranciers en partners uit om jouw werk te herkennen en vraag een aanbeveling. Dit is een zeer populaire toepassing bij de LinkedInfanaten. Hoe nodig je iemand uit om een aanbeveling te geven? Klik naast je profielfoto op ‘profielonderdeel toevoegen’, ‘aanvullende informatie’, ‘verzoek om een aanbeveling’.
     
  6. Zorg voor goede content waaruit je expertise blijkt
    Posten, liken, delen maar! Houd altijd in het achterhoofd waarvoor jij top-of-mind wil zijn. 90% van de posts zijn korte berichten in tekstvorm, maar wist je dat je uitgebreidere info kan delen door een artikel te schrijven? Zet niet enkel in op tekst, maar maak je content gevarieerd door ook documenten, foto’s, video’s en eventueel podcasts te posten. Ga actief op zoek naar content van anderen om te liken of delen. Ga voor een minimum van 2 berichten per week, met maximum 1 bericht per dag.
     
  7. Persoonlijke url
    Pas jouw persoonlijke url aan zodat dit een eenvoudige link is, zonder cijfercode. Op die manier kan je jouw LinkedInlink gebruiken in je mailhandtekening of je visitekaartje. Via de app van LinkedIn kan je zelfs je persoonlijke QR-code genereren.
     
  8. Zet je profiel openbaar
    Zorg ervoor dat iedereen je profiel kan bekijken. Ga naar privacy en instellingen om de zichtbaarheid van je profiel aan te passen.
     
  9. Sluit je aan bij groepen
    LinkedIngroepen zijn een goede manier om nieuwe connecties te maken. Ga op zoek naar groepen die relevant zijn voor jouw expertise. Bekijk voor je je aansluit wie de belangrijkste bijdragers zijn en sluit je enkel aan indien de gespreksstarters van de groep relevante contacten voor jou zijn. Reageer op posts en start discussies op. Wees actief op de groep, gewoon deel uitmaken van een groep genereert geen waarde.
     
  10. Maak connecties
    We kennen ondertussen alles over exponentiële curves. Maar ook in LinkedIn kan je je contacten exponentieel laten groeien. Stel, je hebt 400 contacten die elk ook 400 contacten hebben, dat maakt in totaal een potentiële toegang tot 80.000 contacten! Connecteer met mensen waarmee je contact hebt op opleidingen, netwerkevenementen, infosessies... en vergroot de kans op een verbinding door je connecteerbericht te personaliseren.

Veel succes!

Met dank aan Nadja Desmet van Socialemediaburo.be

LinkedIn