Starter in de kijker in 2017

Hannes Snoeck van Fesko

Hannes Snoeck van Fesko

Met schrijnwerkbedrijf Fesko van Waregemnaar Hannes Snoek (36) heeft een eerste startende ondernemer zijn intrek genomen in het gloednieuwe 't Werkpand Waregem, één van de 18 startersinfrastructuren verspreid over de hele provincie West-Vlaanderen.

Hannes Snoeck kwam eerder toevallig in contact met Actie voor Starters. “Tijdens Dag van de Buren in mei vorig jaar kwam ik toevallig in gesprek met onze burgemeester”, vertelt Hannes. “Hij vertelde mij dat er binnenkort ook op Waregemse bodem een pand met ateliers, bedoeld voor startende ondernemers op initiatief van de provincie, zou komen. Ik was direct geïnteresseerd, nam contact op met Doortje van Actie voor Starters en zo kwam alles in een stroomversnelling.”

Hannes had al een lange carrière in dienstverband, voornamelijk in het plaatsen van ramen en deuren, achter de rug, vooraleer hij in 2016 besloot om zelfstandig te gaan werken. De schrijnwerker blikt alvast heel tevreden terug op zijn eerste maanden in ’t Werkpand Waregem. "Ik ben veel op de baan en werk vaak buitenshuis, maar het is altijd leuk om ’s avonds in een comfortabel atelier met veel ruimte thuis te komen. Ik heb mij de stap naar zelfstandig werken en de keuze voor deze locatie zeker nog niet beklaagd”, aldus Hannes.

De naam Fesko werd niet zomaar gekozen. "Namen van schrijnwerkbedrijven zijn vaak iets in de trant van algemeen schrijnwerkbedrijf, gevolgd door de familienaam. Maar ik zocht iets kort en krachtigs. Uiteindelijk koos ik voor de naam Fesko wat eigenlijk een samentrekking is van de voornamen van mijn kinderen, Febe en Kobe en de s die van onze familienaam komt”, legt de Waregemnaar uit.

Wat brengt 2017 voor Fesko en Hannes Snoeck? "Ik wil eerst en vooral mijn zaak gezond verder uitbouwen. Misschien zoek ik binnen een paar jaar een nog groter atelier of koop ik een eigen pand, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek”, glimlacht Hannes.

Fesko

Nadja Lobelle van Noola

Nadja Lobelle van Noola

Na een carrière in de financiële sector hield Nadja Lobelle (37) het in 2013 voor bekeken. Ze maakte haar droom waar en startte haar eigen zaak. Noola, sinds kort opererend vanuit ’t Werkpand Izegem, is een groothandel en webshop in danskleding en staat garant voor kwaliteit, comfort en duurzaamheid.

’t Werkpand Izegem was de ideale oplossing voor Nadja. “Van thuis uit verder werken was praktisch onhaalbaar geworden wegens plaatsgebrek. Dankzij ’t Werkpand Izegem kon ik dicht bij huis met het nodige comfort en ruimte mijn activiteiten voortzetten. Het is bovendien een meerwaarde dat de huurprijzen voor starters voordelig zijn, zo krijgt je onderneming voldoende tijd om te groeien”, legt Nadja uit.

Noola verhuisde in september vorig jaar naar ’t Werkpand Izegem. “Via mijn man Jeroen was ik op de hoogte dat de POM West-Vlaanderen infrastructuur aan startende ondernemers verhuurt. Ik belde Doortje van Actie voor Starters en ik had geluk, er was een atelier beschikbaar en ik kon onmiddellijk verhuizen.” Nadja kijkt alvast heel tevreden terug op haar eerste maanden in ’t Werkpand Izegem. “Ik voel me al helemaal thuis in ’t Werkpand en ook het contact met de andere huurders is aangenaam. We springen geregeld eens bij elkaar binnen voor een leuke babbel en dat is altijd verrijkend”, vertelt Nadja.

Naast huisvesting kon Nadja via Actie voor Starters ook op de persoonlijke begeleiding van een aantal experten rekenen. “Ik legde mijn businessplan voor aan de experten van Actie voor Starters en kreeg positieve commentaren. Als jonge starter geeft je dat een enorme boost aan zelfvertrouwen”, aldus Nadja.

www.noola.be

Johan Maebe

Johan Maebe van Urpaco

Johan Maebe staat aan het roer van twee bedrijven: Urpaco, gespecialiseerd in stalen overkappingen op maat en GRÆNT, leverancier van groendaken en daktuinmaterialen. Nieuwe inzichten en inspiratie haalt hij onder meer door het bijwonen van de Grow-up Talks van Actie voor Starters.

Sinds januari heeft Johan Maebe naast Urpaco een tweede zaak uit de grond gestampt. “Urpaco is gespecialiseerd in het ontwerpen, produceren en plaatsen van onder andere overkappingen, carports, fietsenstallingen voor openbare ruimtes, scholen, bedrijven en particulieren”, somt Johan Maebe op. "GRÆNT ontwikkelt en adviseert concepten van groendaken en daktuinen en zorgt ook voor de levering van het nodige materiaal. Al tien jaar lang ben ik een ambassadeur om het groen in de stad te promoten. In pakweg Duitsland en Nederland zijn groendaken en daktuinen veel meer aanwezig in de steden. Met GRÆNT, Ijslands voor groen, proberen we het pad te effenen om dit ook bij ons meer in te burgeren.”

In zijn zoektocht naar professioneel advies kwam de zaakvoerder van Urpaco en GRÆNT in contact met Actie voor Starters en de Grow-up Talks, mee georganiseerd door Voka. “Vanaf een bepaald ogenblik heb je niet meer voldoende aan de gewone schoolse opleidingstrajecten. Dan ga je op zoek naar andere adviesorganen en dan kom je terecht bij organisaties zoals de POM West-Vlaanderen en Actie voor Starters.  Soms heb je als ondernemer ook nood aan een klankbord om af te toetsen of je wel goed bezig bent”, aldus Johan Maebe. "Ik volgde al tal van interessante Grow-up Talks. De sessie hoe je je medewerkers kan motiveren vond ik heel boeiend, net als de sessie over strategie van Conny Vandendriessche. Haar tien tips om succesvol te ondernemen hangen nog altijd uit aan het bord. Met het advies dat je op een Grow-up talk krijgt, kan je ’s anderendaags direct aan de slag.”

Johan Maebe maakt opvallend veel gebruik van sociale media om zijn bedrijven te profileren. "Sociale media is heel belangrijk naar branding toe. Je moet er goed over nadenken hoe je je wil positioneren”, aldus Johan Maebe. "Ik ben actief op Facebook, Twitter en LinkedIn. Het onderhouden van je sociale mediakanalen is tijdrovend maar ik heb er ook al business uit gehaald. Ook voor het uitbouwen van je netwerk is vooral dan LinkedIn heel belangrijk. Ik maak er dan ook gebruik van als ik bijvoorbeeld een aannemer of architect nodig heb. Omgekeerd krijg ik ook veel concrete vragen via sociale media.”

Terwijl Johan Maebe alle Grow-up Talks bijwoont, stuurt hij zijn partner Yannick Van den Broeck op pad naar de Start-up Talks van Actie voor Starters. "Het is de bedoeling dat mijn vrouw de leiding van GRÆNT zal overnemen. Ik kan haar als ondernemer wel de kneepjes van het vak aanleren maar ik vind het belangrijk dat ze ook kennis opdoet bij derden zodat ze zelf ook als ondernemer kan groeien en haar eigen weg vinden.”

www.urpaco.be

Stephanie Maes van SeaMatters

Een hang naar variatie, een voorliefde voor de zee en de trein, en de plooifiets als favoriet vervoermiddel. Dat zijn de basisingrediënten van de loopbaancocktail van Stephanie Maes. Van ambtenaar tot ondernemer, van ocean cleaning tot visleer, met SeaMatters wil ze de zee van businessopportuniteiten voor gezonde oceanen exploreren. Maar ook aan land zijn er mogelijkheden.

Na haar studie geografie ging Stephanie bij de Vlaamse overheid aan de slag. Daarna trok ze een jaar naar Ecuador, waar ze in Quito aan de hand van data een gezondheidsbarometer opmaakte. Eens terug in België verhuisde  Stephanie Maes van Brussel naar Oostende en van de Vlaamse overheid naar de dienst economie van de Provincie West-Vlaanderen. “Ik had er toegang tot enorm veel data en zag mogelijkheden om ondernemingen en ideeën aan mekaar te koppelen. Toen ik de kans kreeg om als projectmanager aan de slag te gaan voor het Europese Visserijfonds, kon ik op een andere manier nauwer samenwerken met ondernemers. Met 50 innovatieve projecten in 5 jaar tijd zorgde ik er mee voor dat de overheidsmiddelen zo optimaal mogelijk werden ingezet om de sector te steunen.”

September 2015 was het startpunt voor SeaMatters. Stephanie Maes: “Ik begon met een project om afval op zee te winnen. Daarnaast organiseerde ik voor de Europese Commissie een seminarie in Griekenland over de economische mogelijkheden voor kleinschalige visserij en ik help Inagro bij een ‘bootcamp’ rond aquacultuur. Ik begeleid visverwerkende en aquacultuurbedrijven bij het opmaken van subsidiedossiers. In West- en Oost-Vlaanderen bouw ik een afzetmarkt voor de producten van Jan Kegels, want toegevoegde waarde creëren bovenop het louter verkopen van verse vis is een uitdaging voor de visserijsector. Een gelijkaardig voorbeeld is de link tussen visserij en duurzame mode, waarbij ik portefeuilles, arm- en horlogebandjes verdeel die gemaakt zijn van vishuiden. De rode draad is dat het altijd projecten dicht bij de natuur zijn. Ik ben geen wereldverbeteraar, maar ik wil op mijn manier dingen in beweging zetten.”

“Mijn droomproject? Ooit wil ik graag een eigen product ontwikkelen en in de markt zetten, iets waar ik met mijn handen kan aan werken. En ook in projecten gericht op zee, zoals nieuwe initiatieven voor schelpdier- en algenkweek, ben ik geïnteresseerd”, besluit Stephanie Maes.

Stephanie kon bij de opstart van SeaMatters genieten van de ondersteuning van Actie voor Starters, onder meer via netwerkmomenten en opleidingen.

www.seamatters.be

Joke Verbeke van Capone

Joke Verbeke startte begin dit jaar, samen met vennoot Pieter Claerhout, Capone op, een communicatiebureau voor iedereen die crimineel creatief wil communiceren. Door hun vorige job bij Voka West-Vlaanderen en de vele contacten met ondernemers, kregen ze zelf ook zin om te ondernemen.

Joke en Pieter merkten op dat veel West-Vlaamse bedrijven begeleiding kunnen gebruiken op het vlak van communicatie: niet alleen voor hun strategie maar ook voor de concrete uitwerking ervan, en kwamen zo op het idee om samen zelf een bureau op te richten. “Het is een cliché, maar één plus één is in ons geval écht meer dan twee. Pieter is zeer sterk in grafisch ontwerp, terwijl ik vooral thuis ben in communicatiestrategie en copywriting.”.

De stap van een fulltime job in loondienst naar het statuut van zelfstandige vond Joke erg groot en dat had vooral te maken met het opgeven van financiële zekerheid. "Pas na negen maanden intensieve voorbereiding hadden we het gevoel dat we 100% voorbereid waren en beslisten we definitief om ervoor te gaan. We volgden de opleiding Financieel Management van Actie voor Starters, schreven een gefundeerd businessplan en lieten ons begeleiden door onze accountant. Eens ik de klik had gemaakt, waren de meeste van mijn twijfels verdwenen.”, vertelt Joke.

Nu ze zelf onderneemt beseft Joke des te meer hoe belangrijk het is om veel mensen te kennen en de events van Actie voor Starters helpen haar om waardevolle lange termijn contacten te leggen. “De events van Actie voor Starters zijn leerrijk omdat je er enerzijds inhoudelijk altijd iets van opsteekt, en anderzijds omdat je er andere startende ondernemers leert kennen.”

Joke ziet de toekomst van Capone rooskleurig in. “We hebben voor één van onze klanten net een bedrijfsmagazine afgewerkt. Dat soort maatwerk is helemaal ons ding: een creatief concept bedenken, de stijl van de fotografie bepalen, teksten schrijven en alles in een sterke lay-out gieten. Daar willen we dus zeker verder in gaan. Op langere termijn is het onze bedoeling om te groeien, zodat we flexibel kunnen blijven inspelen op de vragen van onze klanten.”

www.capone.be

 

Sammy Dierickx van Studio Dierickx

Als een jonglerende octopus houdt Sammy Dierickx momenteel heel wat ballen in de lucht: een drukke vaste job, een verbouwing en een jong gezin. Met daarbovenop één grote droom: van zijn hobby binnenkort zijn beroep kunnen maken. De food- en productfotograaf is met Studio Dierickx een van de eerste starters in ’t Werkpand Brugge dat gelegen is in het gloednieuwe Ondernemerscentrum in Brugge.

“Mijn vader was een fervente amateur-concertfotograaf in het analoge tijdperk”, vertelt Sammy Dierickx. “De vonk sloeg over en vanaf mijn 16e trok ik er elke schoolvakantie op uit om landschaps- en reisfoto’s te maken. Daar je brood mee verdienen, is echter niet evident. Vandaar mijn vaste job als IT’er en marketingverantwoordelijke in een kmo. Een tijdje geleden vroeg een vriendin die culinaire avonden organiseert me echter om foto’s te nemen. Die chefs blijken echte kunstwerkjes te maken. Je moét dat gewoon vastleggen, maar het is niet evident en er zijn weinig fotografen die het kunnen en graag doen.”

Op zoek naar info om zijn prille onderneming te professionaliseren, kwam hij Actie voor Starters op het spoor. “Een jury fileerde mijn business- en financieel plan. Ik moest uitleggen wat mijn toekomstplannen waren en hoe ik die wilde realiseren. Zo kwamen in mijn ondernemingsplan de sterke en zwakke punten naar boven. Voor die laatste werd ondersteuning opgezet in een starterstraject. In twee sessies leerde een commerciële coach met veel bedrijfservaring me hoe ik mezelf in de markt kan zetten. Zijn netwerk leverde me bovendien heel wat interessante contacten op. Een financieel consultant bekeek daarna samen met mij de investeringen, prijszetting en facturatie. Ook hij bracht me in contact met iemand, met een concrete foto-opdracht als gevolg. En uit een Meet & Learn met een ervaren fotografe haalde ik ook veel nuttige tips.”

Productfotografie in ’t Werkpand
Toen de opdrachten begonnen binnen te komen, werd het locatieprobleem acuut. Sammy Dierickx: “Momenteel heb ik thuis nog geen ruimte waar ik mijn belichting op een professionele manier kan opstellen. Het was improviseren in de living, tot groot jolijt van mijn vrouw. In ’t Werkpand Brugge huur ik nu een ruimte voor de productfotografie. Foodfotografie gebeurt toch vooral op locatie. Voor een starter zijn de gangbare prijzen te hoog gegrepen, maar dankzij Actie voor Starters krijg ik de kans om me met beperkte middelen toch te lanceren.”

Die start heeft nog wel wat voeten in de aarde. “Nu is het vooral belangrijk om het werk van sterrenchefs te kunnen fotograferen om een portfolio uit te bouwen en naam te maken in het wereldje. En ondertussen commercieel inzicht verwerven en een evenwicht vinden tussen mijn perfectionisme en wat de verwachtingen zijn van de klant. Dankzij het zetje van de POM zit er heel veel in de pipeline. Als dat allemaal uitkomt, ben ik goed vertrokken en hoop ik binnen een jaar volledig zelfstandig te zijn. Maar op vandaag is het nog vooral ‘als’”, besluit Sammy Dierickx.

www.sdx.be

Stijn Deschacht van Mexicanfood.be

Starten met geld ‘op de poef’ en ingaan tegen gangbare startersadviezen. Om in de toekomst niet té veel leergeld te betalen, laat Stijn Deschacht van mexicanfood.be uit Oostende zich na zijn eerste ondernemersjaren nu toch zo goed mogelijk omringen. “Dat is essentieel. Het is als een coach die zorgt dat je beter voorbereid bent op de race. Maar je moet die wel nog altijd zélf lopen”, klinkt het.

“Als geluidstechnieker en tourmanager trok ik vroeger met muziekbands de wereld rond,” vertelt Stijn Deschacht. “In Fort Worth in Texas wonen heel veel uitgeweken Mexicanen die goedkope en superlekkere maaltijden bereiden. Daar is mijn liefde voor de Mexicaanse keuken écht ontvlamd. Toen mijn werkvergunning voor de VS verlopen was en ik in België voor mijn vrienden Mexicaans wilde koken, vond ik nergens de juiste producten. In onder meer Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland merkte ik dat die daar wél populair begonnen te worden.”

Een kredietkaart met een kredietlijn van 750 euro liet hem toe om in 2013 de eerste producten te bestellen en in januari 2014 te beginnen met de verkoop. “Ik verkoop alle producten die nodig zijn om een Mexicaanse maaltijd te bereiden: tortilla’s, sauzen, bonen, specerijen”, zegt Stijn Deschacht. “Bij de start stond de voorraad in de living en gang van mijn appartement op de 7e verdieping. Toen de lift defect raakte, dacht men dat het aan mij lag en vloog ik buiten. Toen de selfstorage units te klein werden, vond ik in Oostende een gepaste ruimte. Maar in de toekomst is het de bedoeling om de logistiek uit te besteden.”

Leren van ondernemers die verder staan
Alles alleen (moeten) doen, zet tot nu toe de grootste rem op de verdere groei van mexicanfood.be. “Er zijn immers maar 24 uur in een dag. Met twee kun je het werk verdelen, de zaken eens vanuit een andere invalshoek bekijken en ook samen een tegenslag relativeren. ’t Zou goed zijn om een vennoot te vinden die even hard als ik gelooft in het potentieel van Mexican food, want deze markt gaat echt ontploffen. De vraag is: ga ik mee kunnen? Momenteel zit al mijn geld in mijn bedrijf. Een spaarpot heb ik niet, wat niet altijd handig is om extra geld te vinden om te kunnen groeien.”

“Ik was vorig jaar al op zoek naar een manier om sneller en beter te leren. Via Voka maakte ik kennis met Bryo en Actie voor Starters. Ik volgde sessies rond deelnemen aan beurzen, netwerken en leren pitchen. Actie voor Starters zorgde ook voor een een-op-eengesprek met een ervaren ondernemer. De ervaringen die je daar krijgt aangereikt, ga je niet altijd zélf vinden. Leren van ondernemers die vérder staan is altijd handig. Wat me ook telkens opvalt: iedereen gunt mekaar zijn succes; dat is ook stimulerend. Als ik familieleden vertel over mijn onderneming, hebben ze daar soms echt geen voeling mee. Maar als je mensen spreekt die zelf óók aan het ondernemen zijn, merk je dat ze tegen dezelfde problemen aan lopen en ook vooruit willen en content zijn als ze kleine overwinningen behalen. Want dat ís consistent ondernemen: een reeks van kleine succesjes behalen en niet afhaken bij de eerste de beste tegenslag”, besluit Stijn Deschacht.

www.mexicanfood.be

Reinout Van Zandycke van Exposure

Reinout Van Zandycke is bezeten van overtuigingspsychologie en creëerde er zijn business mee.

Met Exposure gaat Reinout drukke maanden tegemoet. Exposure helpt kmo’s met marketing optimalisatie, maar het grootste deel van zijn klanten zijn politici die politieke marketing en de psychologie van overtuiging willen inzetten om bij de volgende verkiezingen goed te scoren.

Sinds eind 2016 huurt Reinout een kantoor in het Ondernemerscentrum Roeselare, een kantoor dat perfect past in de professionalisering en uitstraling van Exposure.

www.exposure.be

Startende ondernemer in West-Vlaanderen?

Zoek je gratis opleidingen, coaching,
netwerkevents, online community
of kantoren?

Sluit je aan bij het
grootste startersnetwerk
van onze provincie*.

 

* Start&GO is een initiatief van POM West-Vlaanderen